On je problém v tom, že na to teď žádná aplikace není
Jordi to dělá tak, že přímo vkládá data do databáze přes takové rozhraní, které se k tomu používá. Pro znalce to je phpMyadmin. Teoreticky by bylo možné dát k tomu někomu přístup, ale prakticky to znamená, že ten člověk by měl přístup úplně ke všem datům a všem funkcím, které s tím jdou dělat. Tzn., že by i například mohl omylem něco smazat, nebo změnit tak, že už by to nešlo vrátit. Takový člověk by se musel pořádně zaškolit a to přes net nejde. Jordi s tím také začínala tak, že se mě každou chvíli ptala: "Můžu udělat tohle a tohle?" atd.
Nějakou aplikaci už máme zčásti vyvinutou, ale zatím je ještě ve vývoji a není nasazená na webu. A moc času ani prostředků na její vývoj není. Já jsem to nejdřív J. slíbil, že až tam bude mít 100 fretek, tak jí nějakou aplikaci udělám. Přiznávám, že jsem nevěřil tomu, že jich tam tolik bude někdy mít
a myslel jsem, že se tím toho úkolu zbavím
Jenže ono to dlouho netrvalo a stovka tam byla
Tak jsem to ukecal na 200, pak na 300
No a pak na tisíc
A teď už raději nic neříkám
Ale pracuje se na tom a jednou to bude. Koneckonců už jsme s tím docela daleko. Snad to vyjde ještě letos, koncem roku.
Ale ono nejde jen o tu aplikaci. Jde taky o to, že Jordi u každého nového majitele i nové fretky hledá, jestli už v registru nejsou. A to není tak banální. Někdo může poprvé uvést adresu jako
Jan Novotný, Karolíny Světlé 14, zatímco podruhé může uvést
Honza Novotny, K. Světlé 3565/14 a ve třetím případě
Novotný J., K. Světlé 3565. U Fretek se také běžně vyskytují různá jména, viz. například ta fretečka, o které je řeč. Stává se opravdu docela často, že někdo zadá stejnou fretku znovu. A Jordi chce holt zabránit tomu, aby byla jedna fretka nebo jeden majitel v registru víckrát. Proto každý záznam nejprve důkladně kontroluje, jestli už tam není, přičemž zkouší hledat podle jména, adresy, emailu, telefonu atd. A to vše ručně - v tom smyslu, že ručně napíše to hledané slovo do políčka v různých tvarech a dá vyhledat. K mému úžasu někdy pozná i podle fotky fretky, že už asi v registru je a proto ji hledá tak dlouho dokud ji nenajde. To já někdy nerozeznám ani ty fretky co máme doma
nejen na fotkách, ale i na živo někdy musím hodně dlouho přemýšlet jestli koukám na Froda nebo na Elfinu
Teď se mi do toho bude ještě plést Jediná
Takže jeden fretčí záznam znamená: provést tuhletu kontrolu na duplicitu, ověřit data přes email, upravit fotky, zadat do databáze ručně majitele, zapamatovat si jeho id, zadat fretku ručně do databáze a přiřadit k ní id majitele, nahrát fotky na server. Plus k tomu všemu ručně sestavuje rodokmeny tam kde to jde a ručně dělá html tabulku s rodokmenem, kterou vkládá k fretce do databáze. Čili není to taková sranda jak to na první pohled vypadá, je s tím hodně práce a díky tomu vzniká určitá kvalita. Například to, že se dělá maximum pro zabránění duplicit přidává registru velkou hodnotu, která není na první pohled vidět.
A teď si vemte, že bychom do toho pustili někoho, kdo neprovede tak důkladné kontroly. Díky čemuž vloží nějaké duplicitní fretky. Nebo udělá při vkládání nějakou neúmyslnou chybu, která znehodnotí jiná data. Například chybný údaj o rodiči jedné fretky povede k chybnému údaji o prarodiči jiných fretek. A tím by se znehodnotila všechna ta práce, kterou tomu J. dosud věnovala. Čemuž přirozeně chceme zabránit. Protože, vím že se opakuji, ale já se opakovat chci
, Jordi se registru opravdu věnuje několik hodin denně, po dobu několika let. Já jsem z ní někdy pěkně na nervy. Jak by se Vám líbilo, když večer jdete spinušinkat sami, zatímco vaše polovička buší do klávesnice a když se jí zeptáte co dělá, tak 3 roky slyšíte pořád stejnou odpověď:
registr. V poslední době došlo k tomu, že je Jordi hodně pracovně vytížená, nosí si práci domů a dělá po večerech pracovní záležitosti. A proto teď nemá na registr tolik času jako dřív a když se to ještě zkombinuje s těmi mláďaty, tak je to tak jak to je. Ale to se časem spraví, něco vymyslíme.
Takže základní požadavek na tu aplikaci pro správu registru je, aby uměl rozlišit uživatele. A aby evidoval u každého vloženého záznamu a u každé změny, kdo ji provedl. Aby bylo možné, pokud by se zjistilo, že někdo například dělal nějakou systematickou chybu, tak aby bylo možné to zpětně vystopovat a opravit. Tohle zatím nemáme a to je hlavní důvod, proč tu práci momentálně nemůžeme sdílet.
Je smutné, že jsem majitelem webdesignerské firmy, která dělá poměrně vychytané aplikace pro zákazníky, zatímco moje přítelkyně má aplikaci, o kterou se stará tak, jak se to dělalo koncem minulého století
Ale to je holt o tom, že právě ta kovářova kobyla chodí bosa
Protože kovář maká, aby okul cizí kobyly a na vlastní nemá čas. A kdyby se staral o vlastní kobylu, tak by zas neměl z čeho žít, protože za to mu nikdo nezaplatí. Stejně to bylo s eshopem. J. měla všechno připravené rok a půl před jeho zhotovením. Během té doby vznikly dva jiné eshopy a hned nám někdo musel vmést do očí, že se po někom opičíme
Přitom to tak vůbec nebylo. Ale co už